ژاپن فئودالی یا چگونه به یکدیگر خیانت کنیم؛ تجربه بازی Rising Sun

 

همیشه جنگ است. جنگی که هیچ وقت به اتمام نمی رسد. چه جنگ جهانی باشد که هیتلر راه انداخت یا جنگ ایران و عراق، شما همیشه در جنگ خواهید بود. چه بهتر که این جنگ را در صفحه بازی انجام دهیم و تلفاتی نداشته باشیم پس پیش به سوی Rising Sun دومین بازی از سری بازی های استراتژی-جنگی اریک لنگ دوست داشتنی.

خرید-بازی-فکری-اریک-لنگ

مقدمه

تقریبا ۳ سال از آشنایی اولیه من با بازی Rising Sun می گذرد ولی هنوز اشتیاق به انجام این بازی نسبتا طولانی در من موج می زند. بازی که فقط جنگ در آن نیست و سیاست مذاکره و خیانت کردن های گیم آف ترونزی هم در آن دیده می شود. طراح این بازی آقای Eric M Lang سابقه طولانی در طراحی بازی های استراتژی دارد و تقریبا تمامی بازی های این طراح از یک المان مشترک تشکیل می شود، فیگورهایی با جزییات بسیار بالا که حتی اگر گیمر نباشید، دوست دارید این فیگورهای جذاب را لمس کنید و چند سلفی با آن ها بگیرید. قبل از اینکه در مورد بازی Rising Sun صحبت کنم، بهتر است پیش زمینه ای در مورد اتفاقاتی که در بازی می افتد داشته باشیم و کمی با آن آشنا شویم.

 

چه کار می کنیم؟

در بازی Rising Sun بازیکنان در نقش رهبران ایالت هایی هستند که می خواهند در غیاب امپراطور ژاپن قدرت را در دست بگیرند. این دوره به دوره فئودالی معروف است. قبل از اینکه وارد ادامه روش انجام بازی شوم، کمی در مورد فئودالیسم برایتان توضیح می دهم تا حداقل متن کمی ارزش مطالعه بیشتری پیدا کند.

فئودالیسم یا حکومت خان خانی، نوعی حکومت است که در آن شخصی به عنوان رهبر یا خان در آن بر روی قسمتی از کشور حکمفرمایی می کند و در واقع مالک تمامی زمین هایی است که در آن منطقه وجود دارد. بقیه مردم رعیت هایی هستند که فقط بر روی زمین های خان یا رهبر کار می کنند و باید به آن شخص خراج پرداخت کنند. به این نوع از حکومت ارباب-رعیتی هم گفته می شود. از آن جایی که هر خان نمی تواند به تنهایی بر روی تمامی زمین های خود قدرت مطلق را داشته باشد و در صورت نیاز به سرکوب شورشیان بپردازد، تعدادی از افراد نزدیک به وی، با ارباب پیمان وفاداری می بندند و تبدیل به واسال های وی می شوند. واسال ها، قسم خوردگان ارباب هستند و مقداری زمین به آن ها داده شده و مالک آن زمین هایند تا بتوانند بر روی رعیت ها نظارت داشته باشند. در همینجا می بینیم که هر مقدار زمینی بیشتری داشته باشیم، ارباب قوی تری هستیم پس جنگ اصلی بر روی زمین است و دیگر هیچ. ارباب های هر منطقه ای که وارد جنگ با ارباب های دیگر می شوند، همیشه از واسال های خود کمک می گیرند تا جنگ را به نفع خود تغییر دهند. جزییات بیشتری در مورد این نوع حکومت وجود دارد ولی ما سخن را در همینجا کوتاه می کنیم و می توانید اطلاعات بیشتر در مورد فئودالیسم را در پادکست راوکست که در اینجا قرار دارد، بشونید.

همانطور که گفته شد، شما در نقش رهبران فئودالی هستید که باید فتح زمین های مختلف به امپراطوری ژاپن برسید. بازی در ۴ فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان انجام می شود و در هر دور از بازی که در واقع یکی از فصل هاست، اتفاقات زیر می افتد:

مراسم چای خوردن

در مراسم چای خوردن، ۲ بازیکن با یکدیگر پیمان دوستی و اتحاد می بندند تا بتوانند در آن فصل با همکاری یکدیگر به اهدافی مشترک یا بعضا نامشترک برسند. در یک اتحاد بودن بسیار امر پسندیده ای است چون اگر بازیکنی که با وی متحد هستید، بر سر قول و قرارهایش بماند، می توانید برنامه ریزی بهتری برای بازی داشته باشید. فایده دیگری نیز در اتحاد ها وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

فار سیاست گذاری

در فاز سیاست گذاری که در واقع اکشن هایی است که بازیکنان انجام می دهند، بازیکنی که نوبت وی است، ۴ تایل سیاست گذاری را برداشته و یکی را انتخاب کرده و بازی می کند. تمامی بازیکنان دیگر باید از این سیاست گذاری پیروی کرده و کار خود را انجام دهند. در واقع در هر دور بازیکن که نوبت وی است، اکشنی را انتخاب کرده و همه انجام می دهند. این اکشن ها شامل موارد زیر است:

  • مارشال: می توانید سرباز های خود را به مناطق همجوار حرکت دهید.
  • استخدام: بازیکنان به تعداد قلعه هایی که در بازی دارند، یک سرباز به آن قلعه اضافه می کنند.
  • برداشت، هر بازیکن یک سکه از بانک دریافت می کند.
  • آموزش: هر بازیکن می تواند یکی از کارت های بازی را که قدرت جدیدی به خاندان وی اضافه می کند، خریداری کند.
  • خیانت: ۲ سرباز حریفان را از نقشه بازی خارج کرده و ۲ سرباز خود را در آنجا قرار می دهد. این کار باعث شکسته شدن اتحاد می شود.

اتحاد به این درد می خورد که شما می توانید از هم تیمی خود بخواهید، سیاستی مشخص را بازی کند یا با همفکری هم بهترین سیاست ممکن که به نفع هر دو بازیکن باشد را تصویب کنید. البته منفعت اصلی از اتحاد فقط به این مشورت ها ختم نمی شود و اصل داستان اینجاست که انتخاب سیاست ها برای بازیکن و کسی که در اتحاد با وی است، منفعت بزرگتری را نیز به همراه دارد.

علاوه بر اکشن های توضیح داده شده، بازیکن و متحدش یک کار اضافی هم انجام می دهند. مثلا اگر مارشال انتخاب شده باشد، علاوه بر تکان دادن سربازان، می توانند با پرداخت ۳ سکه، یک قلعه نیز در هر جای نقشه که می خواهند بسازند تا بعدا در زمان استخدام سرباز بیشتری را به زمین بیاورند. یا با استفاده از آموزش قیمت تمامی کارت ها، یک سکه کمتر برای آن ها محاسبه خواهد شد.

معابد

در هر فصل سه باز معابد بازی بررسی می شوند و هر بازیکنی که بیشتر به درگاه خدایان دعا کرده باشد، کاری ویژه را انجام می دهد. الان لازم است در مورد تنوع نیروها صحبت کنیم. هر خاندان دارای ۳ نیروی زیر است که قابلیت های متفاوتی دارند:

  • دایمیو که رییس یک خاندان است و در مقابل گروگان گرفته شدن مقاوم است.
  • شینتو سربازانی هستند که می توانند به معابد رفته و به راز و نیاز با خدایان بپردازند.
  • بوشی سربازهایی ساده ای هستند که در جنگ از آن ها استفاده می شود.

خرید-بردگیم-فیگورهای-rising-sun

در زمان استخدام می توان به جای قرار دادن شینتو ها در زمین بازی، آن ها را به معابد فرستاد تا در زمان بررسی کردن معابد، از امتیاز معابد استفاده کنیم. معابد قدرت های مختلفی را آزاد می کنند مثلا ممکن است به شما سکه دهند یا اجازه دهند که یک کارت اضافه خریداری کنید.

 

فاز جنگ

بعد از قرار دادن هفتمین سیاست گذاری، زمان جنگ فرا می رسد. جنگیدن در بازی به این شکل است در ابتدای بازی مشخص می شود که در کدام مناطق جنگ رخ می دهد و جنگ به ترتیب در هر منطقه انجام می شود و نتیجه آن مشخص می شود. اول از همه بگوییم که بین متحدین جنگی رخ نمی دهد و بازیکنی برنده جنگ در منطقه ای که دو متحد در آن وجود دارند می شود که شرافت بیشتری داشته باشد. شرافت در قسمتی از صفحه بازی مشخص شده است و در طول بازی افزایش یا کاهش میابد.

در هر جنگ بازیکنان می توانند، ۴ کار انجام دهند و در نهایت بازیکنی با بیشترین قدرت در آن منطقه برنده می شود. این ۴ کار به شرح ذیل است:

  • می توانید خودکشی کنید و به ازای هر سربازی که خودکشی کرده، ۱ امتیاز و ۱ شرافت دریافت کنید.
  • می توانید یک گروگان بگیرید. البته نمی توانید دایمیو حریف را گروگان بگیرید. در این حالت ۱ امتیاز از حریف گرفته و به خود اضافه می کنید.
  • می توانید نینجاهایی که در طول بازی به دست آوردید را به جنگ اضافه کنید.
  • می توانید یک شعر حماسی بسرایید و به ازای هر سرباز کشته شده در جنگ یک امتیاز بگیرید.

بازیکنان بر روی هر یک از این قسمت ها، تعدادی سکه قرار می دهند و هر بازیکنی که سکه بیشتری بر روی آن قسمت قرار داده باشد، برنده آن بخش شده و کار مربوطه را انجام می دهد. سپس در نهایت بازیکنی با بیشترین نیرو برنده جنگ در منطقه شده و تایل آن منطقه را به دست می آورد.

امتیاز شماری

در طول ۳ فصل از بازی شما امتیازات مختلفی را کسب می کنید ولی امتیاز شماری اصلی بعد از پایان ۳ فصل و در زمستان اتفاق می افتد. در این فصل شما امتیازات زیر را دریافت خواهید کرد و بازیکنی با بیشترین امتیاز برنده بازی خواهد بود:

  • امتیاز کارت های بازی
  • امتیازات مناطق فتح شده در بازی
  • امتیازات بر اساس تنوع مناطق فتح شده

 

تجربه بازی

این بازی در واقع ادامه دهنده راه بازی Blood Rage است که در اینجا در مورد این بازی صحبت کرده ایم. یکی از نکات بسیار مهم و جذاب بازی Blood Rage این بود که در هیچکدام از جنگ ها یا مکانیزم های بازی از تاس استفاده نمی شود و شانس تقریبا معنی کمی در بازی دارد. تمامی جنگ ها با استفاده از کارت انجام شده و شما با استفاده از کارت هایی که در طول بازی به دست می آورید، سعی می کنید با چیدن بهترین سربازان در مناطق مختلف و استفاده از کارت ها، پیروز حنگ شوید.

در بازی Rising Sun از مکانیزم مشابهی استفاده شده و شما در ابتدای هر جنگ یکی از ۴ کار گفته شده را با استفاده از که مشخص می کنید و اگر بتوانید در آن قسمت بیشترین سکه را گذاشته باشید، می توانید برنده آن جنگ شوید. در واقع قبل از اینکه جنگی اتفاق بیافتد شما می توانید سیاست های خود را بر حریف در آن منطقه دیکته کنید و بر روی پیروز شوید.

دقیقا نقطه ای که بازی Rising Sun را از بسیاری از بازی های جنگی جدا می کند، نبود وجود تاس و استراتژی خالصی است که در بازی پیاده می کنید. جنگ های بازی در واقع قسمت کوچکی از بازی است که در پایان هر فصل اتفاق می افتد ولی نقطه اصلی بازی در قبل از جنگ و قرار دادن سربازان در نقاط مختلف به وجود می آید. با حرکت دادن سربازان در مناطق مختلف می توانید حتی بدون جنگ هم برنده بسیاری از جنگ ها شوید یا شاید بهتر است بگویم بهترین جنگ، جنگی است که اتفاق نمی افتد. اگر شما در منطقه ای حضور داشته باشید و کسی در آن منطقه نباشد، بدون خرج کردن سکه می توانید کنترل آن منطقه را به دست بیاورید و به فکر جنگ های دیگر باشید.

از طرف دیگر جنگ بین متحدین انجام نمی شود و بازیکنی با بیشترین شرافت برنده جنگ می شود پس حفظ شرافت در بازی، بسیار مهم است. ولی در نهایت جنگیدن و پیروز شدن یکی از جاهایی است که به شما امتیاز می دهد. علاوه بر این ها کارت های بازی که بر اساس مقادیر مختلف به شما امتیاز می دهند نیز در جای خود جالب هستند و به دست آوردن این کارت ها زودتر از حریفان می تواند نقطه عطف بازی باشد. مثلا کارت هایی که در فصل پاییز رو می شوند، به شما امتیاز زیادی می دهند و در تجربه بنده، یک بار قبل از امتیاز شماری نهایی فقط ۱ امتیاز کسب کرده بودم ولی در نهایت امتیاز به ۳۹ رسید و برنده بازی شدم.

بازی-5-نفره-rising-sun

از بحث روش های مختلف امتیازگیری بگذریم، نقطه اصلی قوت این بازی بخش مذاکره بازی و اتحاد گیری است. در طول بازی صحبت های بسیار زیادی با متحدین انجام می شود و انتخاب متحدین بسیار مهم است. با انتخاب متحد درست، می توان سیاست ها را به شکل بهتری تصویب کرد و نبض بازی را در دست گرفت. در طول بازی امکان پرداخت سکه بین بازیکن ها وجود دارد و با پرداخت پول و رشوه به یکدیگر می توان کارهایی را انجام داد که در هیچ بازی دیگری امکان پذیر نیست.

فرض کنید در زمان حرکت دادن سربازان با پرداخت رشوه، یک منطقه را خالی کنید و خود به آنجا بروید و بدون جنگیدن پیروز شوید. جالب نیست؟ البته به این راحتی ها هم نیست و بابید چپتان پر باشد و حسابی پول خرج کنید ولی خب بالاخره یکی از مکانیزم های بازی همین رشوه دادن است.

جنگیدن در بازی علاوه بر اینکه یکی از قسمت های بازی Rising Sun است یک فعالیت فیزیکی هم محسوب می شود. افزایش ضربان قلب و استرس شما در هنگام جنگیدن، کم از یک ورزش رقابتی ندارد و قرار است حسابی عرق کنید پس حواستان به این موضوع هم باشد.

 

سخن پایانی

گفتنی ها را در مورد بازی Rising Sun گفتم و شما می توانید این بازی را از اینجا تهیه کنید ولی چند نکته پایانی را بگویم و از خدمت شما مرخص شوم. هر کدام از خاندان ها قدرت های خاص خود را دارند و بسته های توسعه بازی هم شامل دو خاندان جدید می شود و امکان بازی ۶ نفره را نیز فراهم می کند پس با یک بازی با تکرارپذیری وحشتناک بالا طرف هستیم ولی این بازی یک عنوان گیمری است و اصلا برای خانواده ها مناسب نیست. زمان توضیح دادن قسمت های مختلف بازی حدود ۳۰ دقیقه و خود بازی برای ۵ نفر بین ۳ الی ۴ ساعت می باشد پس حسابی خود را برای یک بازی نسبتا طولانی آماده کنید.

هیچ بازی در دنیا نیست که نقطه ضعف نداشته باشد ولی این نقاط ضعف را به شما می سپارم از شما می خواهم که نقاط ضعف بازی را در نظرات برایم بنویسید.

داود سامانی

از اون موقعی که یادم میاد بازی کردن رو دوست داشتم. البته بیشتر ویدیو گیم. از میکرو به بعد همه نسل ها رو تجربه کردم و بیشترین زمان تفریحم رو به بازی گذروندم تا با بردگیم آشنا شدم. حالا هم قراره تا جایی که می تونم شما رو بیارم توی دنیای خودم. دنیای بدون مرز بازی های رومیزی!!!

مطلب پیشنهادی

تجربه-بازی-کاستل

مهمانی هیولاها؛ تجربه بازی ایرانی کاستل

در این مطلب قصد داریم تجربه بازی کاستل را برای شما توضیح دهیم و ببینیم که این بازی چه نکات قوت و ضعفی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *