بازی Scotland Yard در واقع همان Mister X است که در حال حاضر با این نام منتشر می شود. این بازی ساخته شرکت Ravensburger در سال 1983 عنوان بهترین بازی سال را در اختیار گرفت. پیش زمینه اصلی بازی فرار کردن یکی از بازیکن ها در نقشه و همکاری بقیه بازیکن ها برای دستگیری وی است. در حقیقت بازیکن ها به 2 دسته فراری (که یک نفر نقش آن را ایفا می کند) و کارآگاه (5 بازیکن دیگر) تقسیم می شوند. از آنجایی که کارت هایی که بین بازیکن ها تقسیم می شود، کاملا برابر است (به جز چند کارت ویژه برای شخص فراری)، می توان گفت که شانس در این بازی کمتر از 25 درصد تاثیر گذار است و نکته مهم در برنده شدن این بازی، استراتژی است که 2 دسته بازیکن در نظر می گیرند.
ما در این مطلب سعی داریم ویژگی ها و روش انجام بازی را به صورت کاملا ساده برای شما تشریح کنیم.
مشخصات بازی
نوع: خانوادگی
مکانیزم های بازی: همکاری مشترک، استراتژی و حرکت یک مرحله ای
تعداد بازیکن: 2 الی 6 نفر
سن بازیکن: +10 سال
مدت زمان بازی: حدود 1 ساعت (بستگی به بازیکن ها دارد!)
داستان
مستر ایکس یکی از سارقان حرفه ای انگلستان بعد از سال ها در شهر لندن دیده شده است. کارآگاهان اسکاتلندیارد باید با همکاری همدیگر قبل از اینکه وی از شهر خارج شود، او را محاصره کرده و گیر بیاندازند.
داستان بازی در همین یک خط خلاصه می شود و همین موضوع باعث می شود که افراد در هر سنی بتوانند به راحتی با بازی ارتباط بر قرار کنند. ولی همه چیز به همین سادگی نیست. مستر X از همه طرف خود را در محاصره کارآگاهان می بیند و باید بدون مواجهه با آن ها از لندن خارج شود.
محتویات داخل بسته
– 1 نقشه شهر لندن
– 6 مهره نشان بازیکن ها
– 29 کارت شروع
– 133 بلیت شامل) 57 بلیت تاکسی، 45 بلیت اتوبوس، 23 بلیت مترو، 5 بلیت مشکی، 3 بلیت حرکت دبل
– 5 صفحه بلیت
– 1 تاریخچه سفر برای مستر ایکس
– 1 کلاه مقوایی برای مستر ایکس
– 2 حلقه برای مهره های بدون بازیکن
شروع بازی
قبل از اینکه روش انجام بازی را تشریح کنیم، باید ذکر کنیم که از زمان عرضه بازی در سال 1983 تا به حال نسخه های متفاوتی از این بازی عرضه شده اند و بسته به نسخه عرضه شده، قوانین خاصی برای بهبود یا آسان تر شدن بازی بوجود آمده است. بازی که در حال حاضر در دست ما است، آخرین نسخه شرکت Ravenburger است که قوانین قدیمی در آن قرار داده نشده که از جهاتی باعث سخت تر شدن بازی برای کارآگاهان شده است. ما در اینجا قصد داریم علاوه بر توضیح کامل روش انجام بازی در این نسخه، قوانین نسخه اصلی را نیز عنوان کنیم که در صورتی که بخواهید کمی هیچان به بازی تزریق کنید از آن استفاده کنید.
ما در اینجا حالت 5 نفره بازی را در نظر می گیریم که در آن داود، سعید، حامد، اشکانو محسنقرار است بازی کنند. (برای انجام بازی با تعداد کمتر با انتهای مطلب مراجعه کنید!)
مرحله اول
انتخاب مستر ایکس در مرحله اول صورت می گیرد. این انتخاب می تواند به روش قرعه کشی و یا هر روش دیگری صورت بگیرد. ولی بهتر است فردی که تبحر بیشتری در این بازی دارد، نقش را بر عهده گیرد. در بازی ما داودقرار است نقش مستر ایکس را بازی کند. به مستر ایکس اقلام زیر برای شروع داده می شود:
– یک مهره سفید
– کلاه مقوایی که به دور سر بسته می شود و چشم های وی را در زمانی که مستر ایکس به نقشه شهر لندن نگاه می کند، مخفی می کند.
– تاریخچه سفر به همراه یک مداد ( مداد در داخل جعبه وجود ندارد!)
– بلیت به تعداد رو به رو: 4 بلیت تاکسی، 3 بلیت اتوبوس، 3 بلیت مترو، 5 بلیت مشکی، 2 بلیت حرکت دبل
برای هر کدام از کارآگاهان نیز که در بازی ما سعید، حامد، اشکان و محسن هستند، اقلام زیر داده می شود:
– یک مهره از هر رنگ به انتخاب وی و صفحه بلیت همان رنگ
– بلیت به تعداد رو به رو) 11 بلیت تاکسی، 8 بلیت اتوبوس و 4 بلیت مترو
مرحله دوم
در این مرحله باید با استفاده از کارت های شروع، محل شروع حرکت هر کدام از بازیکن ها مشخص شود. کارت های شروعی که در پشت آن علامت X قرار دارد، متعلق به مستر ایکس و کارت های شروعی که در پشت آن علامت D قرار دارد، مربوط به کارآگاه ها می باشد.
بازیکن ها بسته به گروهی که در آن قرار دارند (مستر ایکس یا کارآگاهان) یکی از کارت ها را به صورت تصادفی انتخاب می کنند. بر روی کارت های نقطه شروع حرکت مشخص شده است. کارآگاهان مهره خود را بر روی نقطه انتخاب شده قرار می دهند ولی مستر ایکس نقطه شروع را در ذهن خود به خاطر می سپارد و مهره خود را بر روی نقشه قرار نمی دهد!
طریقه حرکت کردن در نقشه
برای حرکت هر بازیکن در نقشه (مستر ایکس یا کارآگاهان) باید از بلیت ها استفاده کرد. در واقع برای حرکت از یک نقطه به نقطه مجاور که با خط به هم وصل شده اند، نیاز به استفاده از بلیت است. به عنوان مثال فرض کنید که در مرحله انتخاب کارت های شروع، داود شماره 140 را انتخاب کرده است. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، نقطه 140 متشکل از 3 دایره زرد، سبز و قرمز است. این موضوع بدین معنی است که از این نقطه با استفاده از تاکسی، اتوبوس و مترو می توان به نقطه دیگری سفر کرد. به عنوان مثال داودمی تواند از نقطه 140 حرکت های زیر را انجام دهد)
– با تاکسی به 139، 154، 132 و 156 برود.
– با اتوبوس به 154 و 156 برود.
– با مترو به 153 برود.
داود می تواند با استفاده از یک بلیت متناظر با چیزی که در مبدا و مقصد وجود دارد، به نقطه دیگر شهر سفر کند. در واقع شرط اصلی هر سفر مهیا بودن وسیله نقلیه در مبدا و مقصد است. به عنوان مثال داود نمی تواند با استفاده از مترو از نقطه 140 به 154 برود زیرا در مقصد یعنی 154 ایستگاه مترویی وجود ندارد!
مرحله سوم
در این مرحله بازیکن ها به ترتیب باید حرکات زیر را انجام دهند.
1) مستر ایکس در نقشه حرکت می کند. مقصد خود را با استفاده از مداد درون تاریخچه سفر می نویسد. بلیت استفاده شده را بر روی آن می گذارد. همه کارآگاه ها باید ببینند که مستر ایکس از چه بلیتی استفاده کرده است.
2) کارآگاهان به ترتیب با استفاده از بلیت های خود در نقشه حرکت می کنند و مهره خود را بر روی محلی که به آن نقل مکان کرده اند، قرار می دهند. هر بلیت استفاده شده به مستر ایکس داده می شود.
نکته 1): 2 کارآگاه نمی توانند همزمان در یک نقطه حضور داشته باشند.
نکته 2: کاراگاهان می توانند به نقطه ای که قبلا در آن بوده اند، بازگردند.
نکته 3: اگر یکی از کارآگاهان به نقطه ای که در آن مستر ایکس حضور دارد، وارد شود، بازی به اتمام می رسد و کارآگاهان برنده می شوند.
نکته 4: همه بازیکن ها باید در نوبت خود حرکت کنند.
نکته 5: فرض کنید حامددر نقطه 154 حضور دارد. محسن می تواند در نوبت خود با استفاده از یک بلیت مترو از نقطه 140 به 153 برود.
مراحل حرکت تا انتهای بازی به همین ترتیب انجام می شود.
اتفاق های ویژه برای مستر ایکس
با همین روند مستر ایکس، هیچوقت یافت نمی شود چون سفر وی به صورت مخفیانه انجام می پذیرد. به همین دلیل در طول بازی چند اتفاق ویژه برای مستر ایکس وجود دارد.
1) مستر ایکس باید در راند های 3، 8، 13، 18 و 24 خود را نشان دهد. به این صورت که در شروع راند 3 بعد از انتخاب مقصد، مهره سفید را بر روی نقطه مقصد قرار می دهد. به عنوان مثال داودکه در راند 2 در 139 قرار دارد و بر روی تاریخچه سفر خود نوشته است، با استفاده از یک بلیت تاکسی به 153 حرکت می کند. در این حالت عدد 153 را در تاریخچه سفر یادداشت کرده و بلیت تاکسی را بر روی آن قرار می دهد. هم زمان مهره سفید را بر روی 153 قرار می دهد تا کارآگاهان جای وی را ببینند. با این کار کارآگاهان محل وی را تشخیص داده و به سمت وی حرکت می کنند. در ابتدای راند 4 مجددا مستر ایکس حرکت کرده و این بار مهره خود را از نقشه بر می دارد.
2) مستر ایکس می تواند با استفاده از حرکت دبل در یک راند، از 2 بلیت خود استفاده کند. بلیت دبل برای زمان هایی که مستر ایکس باید خود را نشان دهد، کاربرد دارد و می تواند بعد از نشان دادن خود سریعا به محل دیگری حرکت کرده و خود را مخفی کند.
3) بلیت های مشکی، بلیت هایی هستند که می توانند به جای بلیت تاکسی، اتوبوس و مترو از آن استفاده شود. کاربرد این بلیت ها در مخفی کردن رد حرکت است. مثلا به جای اینکه از یک بلیت تاکسی استفاده کنیم، از بلیت مشکی استفاده می کنیم تا مشخص نشود که با چه وسیله ای به نقطه بعدی رفتیم. همچنین بلیط های مشکی می تواند برای سفر با قایق استفاده شوند. مثلا داودمی تواند با استفاده از بلیت مشکی از نقطه 157 به 115 حرکت کند.
پایان بازی
بازی در 2 حالت زیر به پایان می پذیرد:
– اگر هر کدام از کارآگاهان به نقطه ای که مستر ایکس در آنجا قرار دارد، وارد شود، مستر ایکس دستگیر شده و تیم کارآگاهان برنده می شوند.
– اگر همه بلیت های کارآگاهان به اتمام برسد و امکان حرکت کردن نداشته باشند.
استراتژی های بازی
– در ابتدای بازی و قبل از اینکه مستر ایکس خود را در راند 3 نشان دهد، کارآگاهان باید خود را به نزدیکترین نقطه که در آن ایستگاه مترو قرار دارد، برسانند تا در زمان نمایش مستر ایکس بتوانند با سرعت در نقشه حرکت کنند.
– مشخص شدن جای مستر ایکس یکی از مهمترین نکته های بازی است و مستر ایکس در این مرحله باید یا در منطقه ای دور از دسترس کارآگاهان باشد یا با استفاده از حرکت دبل سریعا مخفی شود.
– وقتی کارآگاهان حلقه محاصره را تنگ می کنند، بهترین فرصت برای استفاده از حرکت دبل و بلیت مشکی برای مخفی کردن مسیر حرکت است.
– بهتر است برای اینکه هیچ شانس تقلبی وجود نداشته باشد، کارآگاهان نیز نقاط حرکت خود را در کاغذ ثبت کنند تا در انتهای بازی با نقاط حرکت مستر ایکس مقایسه شود.
همانطور که مشاهده کردید، فقط با دانستن چند قانون ساده می توان این بازی را با افراد هر سنی انجام داد و لذت زیادی برد. ولی با توجه به قوانین نسخه ای که در حال حاضر معرفی شد، ممکن است این فکر به ذهن شما خطور کند که سنگینی بازی به سمت مستر ایکس برای بردن است. در نسخه قدیمی تر بازی چند قانون دیگر وجود داشت که در این نسخه حذف شده است. پیشنهاد می شود که بعد از چند دست بازی کردن و برای اینکه چالش بازی به حالت تعادل بیشتری برسد، قوانین زیر را نیز در نظر بگیریم:
– علاوه بر 5 باری که مستر ایکس باید خودش را نشان دهد، مستر ایکس می تواند در ازای نشان دادن خود به صورت داوطلبانه، یک بلیت از هر کارآگاه بگیرد.
– مستر ایکس نمی تواند بر روی مسیری که یک کارآگاه آن را بریده است حرکت کند. به عنوان مثال اگر محسندر نقطه 154 باشد، داود نمی تواند با استفاده از مترو از نقطه 140 به 153 برود.
حالت بازی 2، 3 و 4 نفره
– در حالت 2 نفره بر اساس قوانین 1 نفر نقش مستر ایکس را بر عهده می گیرد و 1 نفر دیگر به جای 2 کارآگاه بازی می کند. در این حالت به ازای هر کارآگاه، بلیت های مشخص شده را دریافت می کند و امکان این را دارد که بلیت ها را مشترکا بین هر 2 مهره استفاده کند. 2 مهره دیگر به استفاده از حلقه به مهره های بدون بازیکن تبدیل می شود و حرکت کردن آن ها در نقشه نیازی به بلیت ندارد.
– در حالت 3 بر اساس قوانین 1 نفر نقش مستر ایکس را ایفا می کند و علاوه بر 2 کارآگاه که بلیت های خود را دریافت می کنند، 2 مهره دیگر با استفاده از حلقه وارد بازی می شوند و حرکت دادن آن ها با مشورت بین کارآگاهان صورت می پذیرد.
– در حالت 4 نفره بر اساس قوانین 1 نفر نقش مستر ایکس را ایفا می کند و علاوه بر 3 کارآگاه که بلیت های خود را دریافت می کنند، فقط 1 مهره دیگر با استفاده از حلقه وارد بازی می شود و حرکت دادن آن ها با مشورت بین کارآگاهان صورت می پذیرد.
نکته: همیشه در بازی حداقل باید 4 کارآگاه وجود داشته باشد تا امکان محاصره مستر ایکس به وجود بیاید.
امیدواریم که این مطلب توانسته باشد به شما برای انتخاب و انجام دادن بازی کمک کند.
در صورت وجود هرگونه سوال و ابهامی تیم بازی نوین آمادگی پاسخ گویی به سوالات شما را دارد.
کاش موجودش کنید…
حتما اگر بتونیم پیداش کنیم موجود می کنیمش ولی نسخه بهتر این بازی با نام Mr Jack توی بازار موجوده. اسم درست بازی Letters from Whitechapel هستش.