معرفی بازی Codenames و روش انجام بازی

بازیCodenamesدر سال 2015 توسط آقایVlaada Chvatilو توسط کمپانیCzech Gamesبه بازارعرضه شده. به صورت خلاصه داستان بازی اینه که 2 گروه از جاسوسین در منطقه ای حضور دارن و باید عملیاتی رو انجام بدن. رهبران این 2 تیم که به تازگی وارد منطقه شدن، باید سریعا با تیم خود ارتباط برقرار کنند ولی اونا نمی دونن که هم تیمی هاشون چه کسانی هستند. به همین دلیل هر رهبر باید با استفاده از چند کلمه کلیدی ( که در بازی به اون هاCodenamesمیگن) سعی کنه به افرادش نشانه ای بده که من اینجام و به تیم بپیوندید. حالا وظیفه افراد تیم هست که با استفاده نشانه هایی که رهبر به اون ها می گه،Codenamesها رو پیدا کنن و ماموریت رو به اتمام برسونن.

 

مشخصات بازی

نوع: خانوادگی

مکانزیم های بازی: استتاج، کار گروهی

تعداد بازیکن: 2 الی 8 نفر ( بهترین تعداد 6 نفر)

سن بازیکن: 7+

مدت زمان بازی: 10 الی 15 دقیقه

سختی بازی: می توان در کمتر 10 دقیقه یاد گرفت

کیفیت قطعات: بسیار خوب

 

مقدمه

با اینکه بازیCodenames از قوانین خیلی ساده ای استفاده کرده ولی میشه گفت که یکی از بهترین بازی های سبک استنتاج اجتماعی (Social Deduction) هست. بازی های مشابه با این عنوانDixitوMysteriumهستن کهCodenamesدقیقا در نقطه مقابل اون ها قرار می گیره. در بازیDixitبرنده فقط یکی از بازیکن هاس، در بازیMysteium تنها یک گروه در بازی وجود داره که یا برنده میشن یا می بازن و در واقع تیم مقابل اون ها زمان هست ولی در بازیCodenamesدقیقا 2 گروه در مقابل همدیگه قرار می گیرن و در نهایت یک گروه پیروز میشه. (در مقاله های بعدی حتماDixitوMysteriumرو هم معرفی خواهیم کرد.)

بازیCodenames بعد از عرضه اولیه در سال 2015، دارای 2 نسخه دیگه به نام هایCodenames PicturesوCodenames Duet هست. قوانین بازی ها دقیقا مشابه هست ولی در هر نسخه شرایط خاصی مطرح شده که باعث میشه، گروه های مختلف به سمت یک نسخه سوق داده بشن. هر 3 نسخه بازی در ایران وجود داره ولی نسخه ای که بیشتر به درد ما می خوره و می تونیم بهتر با اونها ارتباط برقرار کنیم، نسخهPicturesهست که در ادامه که قوانین بازی رو تشریح کنیم، حتما تفاوت 3 نسخه و دلیل انتخاب این نسخه رو خواهیم گفت.

 

محتویات داخل بسته

– 7 کارت ماموران تیم قرمز و 7 کارت ماموران تیم آبی

– 1 کارت مامور 2 جانبه

– 4  کارت شهروند معمولی

– 1 کارت قاتل

– 60 کارت کلیدی

– 140 کارت کلمه (عکس در نسخهPictures)

– 1 پایه کارت کلیدی

 

شروع بازی

همونطور که قبلا هم گفتیم قوانین اصلی بازی در هر 3 نسخه یکی هست. در ابتدا بسته به تعداد بازیکن ها، 2 تیم برابر با هر روشی که مد نظر شما هست، تشکیل میشه. مهمترین نکته در تشکیل تیم ها، تعادل تیم هاس که بتونن در یک سطح قرار بگیرن. مطمئنا هر چه قدر بیشتر این بازی انجام بشه، می تونید تیم های متعادل تری تشکیل بدین. از هر تیم یک نفر به عنوان رهبر (Spymaster) انتخاب میشه.Spymasterها در یک طرف میز و بازیکن ها در طرف دیگر قرار می گیرن.

 

مرحله اول

20 عدد از کارت های کلمه (عکس) رو انتخاب می کنیم و به صورت زیر در یک مربع با 4 ردیف و 5 ستون بر روی میز قرار میدیم.

1 عدد کارت کلیدی به صورت تصادفی انتخاب می کنیم و بر روی پایه قرار می دهیم. کارت کلیدی در اختیارSpymasterها قرار داده میشه و بازیکن ها نباید اون رو ببینن.

نکته: فقط یک کارت کلیدی انتخاب میشه!)

همونطور که در کارت کلیدی مشاهده می کنید، در قسمت هایی از اون رنگ آبی، رنگ قرمز، زرد و مشکی کشیده شده که به ترتیب نشان دهنده موقعیت ماموران آبی، قرمز، شهروندان و قاتل هست. به عنوان مثال با توجه به قرار گیری کارت های بازی در عکس بالا میشه گفت که:

–  کارت های 1 ، 6 ، 9 ، 10 ، 11 ، 13 ، 16 و 19 تیم قرمز هستند.

– کارت های2 ، 3 ، 4 ، 7 ، 14 ، 18 و 20 تیم آبی هستند.

– کارت های 5 ، 8 ، 12 و 15 شهروندان هستند.

– کارت 17 نیز نشان دهنده قاتل است.

موقعیت کارت های بازی با توجه به کارت کلیدی مشخص می شود.

شروع بازی با تیمی است که بر روی کارت کلیدی، رنگ آن تیم مشخص شده است. اگر به کارت کلیدی با دقت نگاه کنید و در 2 سمت آن، یک رنگ مشخص شده است. در عکس کارت کلیدی ما، رنگ آبی مشخص شده است که نشان دهنده شروع کردن بازی توسط تیم آبی است.

کارت های ماموران آبی و قرمز در اختیارSpymasterها قرار داده می شود. کارت مامور دو جانبه نیز در اختیار کسی قرار داده می شود که قرار است بازی را شروع کند. دلیل این موضوع این است که تعداد ماموران تیم شروع کننده، نفر بیشتر است. کارت شهروندان و قاتل نیز به طور مشترک، در اختیارSpymasterها قرار داده می شود.

 

مرحله دوم

در این مرحله با توجه به تیم شروع کننده،Spymasterباید با دادن نشانه ها، تیم خود را به سمت کارت مشخص شده در کارت کلیدی هدایت کند. این نشانه های باید شامل یک کلمه و یک عدد باشد.

به عنوان مثالSpymasterتیم قرمز باید افراد تیم خود را به سمت کارت های 9 و 10 هدایت کند و نشانه زیر را به آن ها می دهد:

“درخت:2″

این نشانه به این معنی است که ” 2 کارت ” وجود دارد که به”درخت ” اشاره دارد. حال بازیکنان تیم قرمز با یکدیگر مشورت می کنند و به دنبال کارت های خود می گردند. بعد از شورت تیم قرمز حالت های زیر به وجود می آید:

– اگر افراد تیم قرمز کارت ها را به درستی حدس بزنند و آن ها را لمس کنند،Spymasterیک کارت مامور قرمز را بر روی آن کارت قرار می دهد. به عنوان مثال افراد تیم قرمز کارت 9 را لمس می کنند وSpymasterیک مامور قرمز را بر روی آن قرار می دهد. آن ها می توانند کارت بعدی را نیز حدس بزنند. اگر کارت 10 را نیز حدس بزنند و مامور قرمز دیگری بر روی آن قرار داده می شود.

– اگر افراد تیم یکی از کارت های شهروندان را با اشتباه انتخاب کنند،Spymasterباید یک کارت شهروند بر روی آن قرار دهد و با این کار نوبت حدس زدن تیم قرمز به اتمام می رسد.

– اگر افراد تیم یکی از کارت های تیم آبی را به اشتباه انتخاب کنند،Spymasterباید یک کارت آبی بر روی آن قرار دهد و نوبت حدس زدن تیم آبی به اتمام می رسد.

– اگر افراد تیم قرمز نیز به اشتباه کارت قاتل را انتخاب کنند، بازی به اتمام می رسد و تیم آبی برنده می شود.

نکته 1: در مثال ما ” درخت:2 “، اگر تیم قرمز بعد از حدس زدن هر 2 کارت، می تواند که 1 کارت دیگر را نیز انتخاب کند. این موضوع اختیاری است و تیم قرمز می تواند به بازی ادامه ندهد و نوبت به تیم آبی برسد.

نکته 2: اگر تیم قرمز به اشتباه کارت قرمز دیگری را انتخاب کرد که منظورSpymasterنبوده است نیز مشکلی وجود ندارد وSpymasterباید بر روی آن کارت مامور قرمز را قرار دهد.

 

اتمام بازی

در زمان های زیر بازی به اتمام می رسد:

– تیم قرمز یا آبی همه مامورین خود را پیدا کرده باشند.

– یکی از تیم ها به اشتباه کارت قاتل را انتخاب کرده باشد که باعث برنده شدن تیم مقابل می شود.

 

نشانه های قابل گفتن در بازی

از آن جایی که در این بازی نشانه ها بسیار مهم هستند، نکات زیر در هنگام دادن نشانه ها بسیار مهم است:

– نشانه ها فقط شامل یک کلمه و یک عدد است.

– استفاده از هر کلمه ای مجاز است ولی ممکن است که افراد تیم متوجه معنی کلمه نشود.

– در صورتی که یکی از افراد تیم املای کلمه ای را نفهمد، می توان املای آن را توضیح داد.

– کلمات باید در مورد خود عکس باشد و نمی توان از نشانه ای مثل نزدیک:3 برای نشان دادن 3 کارت نزدیک به هم استفاده کرد.

– امکان استفاده از عدد صفر نیز وجود دارد. مثلا اگر بگوییم ” درخت:0 ” منظور این است که هیچ کدام از کارت هایی که مد نظر ماست، به درخت ارتباطی ندارد.

 

 

تفاوت نسخه ها

در نسخه اصلی که در سال 2015 عرضه شد هیچ عکسی وجود ندارد و فقط کلمات بر روی آن ها است. برای بازی کردن این نسخه حتما باید به زبان انگلیسی مسلط باشیم. به عنوان مثال اگرSpymasterبه عنوان نشانه بگویدPatriotism:2(به معنی میهن پرستی)، افراد می توانند کارت هایAmericaوEagleرا انتخاب کنند. در نسخهPicturesبه جای کلمات از تصاویر استفاده شده است که می تواند این بازی را برای تمام ملت ها، قابل استفاده کند.

نسخه دیگری از بازی به نامDuetوجود دارد که این نسخه برای بازی 2 نفره، بهینه سازی شده ولی کارت های آن همچنان شامل کلمات است.

 

همون طور که مشاهده کردید، قوانین این بازی و نحوه شروع کردن اون بسیار آسونه و سریعا می تونیم این بازی رو با هر سنی انجام بدیم. تعداد کارت های بازی و ترکیب مختلف اون ها با هم باعث میشه که مدت زمان زیادی بتونیم بدون تکراری شدن، به انجام این بازی بپردازیم.

خوشحال میشیم که با نظرات خودتون ما رو در هر چه بهتر شدن، کمک کنید.

بازی نوین شما رو به سمت تخیل سوق میده.

داود سامانی

از اون موقعی که یادم میاد بازی کردن رو دوست داشتم. البته بیشتر ویدیو گیم. از میکرو به بعد همه نسل ها رو تجربه کردم و بیشترین زمان تفریحم رو به بازی گذروندم تا با بردگیم آشنا شدم. حالا هم قراره تا جایی که می تونم شما رو بیارم توی دنیای خودم. دنیای بدون مرز بازی های رومیزی!!!

مطلب پیشنهادی

معرفی-بازی-ماتیکان

معرفی بازی ماتیکان

در بازی ماتیکان بازیکنان باید با چسباندن کارت های بازی به یکدیگر، یک جزوه از کتابی قدیمی درست کنند و بازیکنی که بهتر از دیگران بتواند این کار را انجام دهد، برنده بازی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *