نقد و بررسی بازی فیفا 23

بازی FIFA 23 یک بازی ویدئویی شبیه‌سازی فوتبال است که توسط الکترونیک آرتز منتشر شده است. این سی‌امین قسمت از سری فیفا است و در 30 سپتامبر 2022 برای رایانه‌های شخصی، نینتندو سوییچ، پلی‌استیشن 4، پلی‌استیشن 5، گوگل استیدیا، ایکس‌باکس وان و ایکس‌باکس سری X/S منتشر شد. این بازی که در کتاب رکوردهای جهانی گینس به عنوان پرفروش ترین سری بازی های ویدیویی ورزشی در جهان ثبت شده است، آخرین بازی تحت همکاری 29 ساله الکترونیک آرتز و فیفا است. بازی‌های فوتبال آینده توسط الکترونیک آرتز بدون فیفا باید تحت لوگوی EA Sports FC نامگذاری شوند.

بازی FIFA 23 – فیفا 23 جدیدترین عنوان منتشر شده توسط کمپانی الکترونیک آرتس (Electronic Arts) است که ورزش پرطرفدار فوتبال را در نسلی جدید و با نهایت کیفیت حاضر شبیه‌سازی می‌کند. با این وجود آیا این اثر موفق شده تا انتظارات را برای کاربران برآورده کند؟ از حدود ۳۰ سال پیش که بازی‌های ویدیویی در حال ورود به یک فاز ابتدایی برای تبدیل شدن به یک راه و سبک تازه بودند، بازی‌هایی برای شبیه‌سازی ورزش فوتبال وجود داشته که روی کنسول‌های قدیمی اجرا می‌شدند. با این حال بازی سال ۱۹۹۵ با عنوان FIFA International Soccer عملا پایه‌گذاری یک فرنچایز بزرگ بود که اولین بار شرکت الکترونیک آرتس کانادا آن را ساخت. با این حال طولی نکشید که عناوین FIFA 95 و سپس بازی بزرگ FIFA 96 تغییرات بسیاری را اضافه کردند و هرساله شاهد پیشرفت این سری بودیم؛ پیشرفتی که تا به امروز ادامه داشته و اکنون آن را در FIFA 23 می‌بینیم. در واقع اگر به عنوان یک کاربر عادی و کسی که شاید در سال فقط چندبار با دوستان خود پای بازی کردن FIFA می‌نشیند عنوان FIFA 23 را تجربه کنید، احتمال اینکه متوجه تغییرات چندانی در آن نشوید وجود دارد. حتی افرادی وجود دارند که برخی نسخه‌های قدیمی این بازی را همچنان تجربه می‌کنند و معتقدند که آن نسخه‌ها به شدت از عناوین جدید بهتر هستند! به هر حال تجربه بازی‌هایی که در یک فرنچایز سالانه عرضه می‌شوند، همین حس را دارد و این نکته عجیبی نیست، اما اگر طرفدار آن سری باشید و به جزئیات دقت کنید، می‌توان تفاوت‌های خاص و جالبی را مشاهده کرد.

گبم پلی FIFA 23

با شروع اولین مسابقه در این نسخه، متوجه خواهید شد که سرعت کلی بازی، به شکلی محسوس پایین آمده و البته که این مورد، اصلا هم یک ایراد نیست؛ چرا که نتیجه آن، داشتن کنترل بیش‌تر روی بازی است و اجازه می‌دهد بتوانید آنچه را که در ذهن دارید، به شکلی مطلوب‌تر در بازی پیاده کنید. ریتم کلی بازی ضمن اینکه باعث شده تا FIFA 23 شباهت بیش‌تری به فوتبال واقعی داشته باشد، هیجان کافی برای یک بازی ویدیویی را هم دارد و می‌توان گفت که از این نظر شاهد وضعیت مناسبی هستیم.

تغییرات صوتی و بصری

تغییرات صوتی و بصری فیفا ۲۳ نسبت به نسخه قبلی، خیلی چشم‌گیر و فوق‌العاده نیست ولی پیشرفت‌های گرافیک جزئی باعث شده تا مثل سال‌های گذشته، EA فوتبال را در کل به شکلی جذاب از حیث بصری و صوتی ارائه دهد. برای مثال کیفیت چمن ورزشگاه‌ها افزایش پیدا کرده و جزییات مربوط به تماشاگر‌ها هم کمی بیشتر شده و نسبتا کم‌تر شاهد چهره‌های تکراری در بین آن‌ها هستیم. تنوع انیمیشن‌های مربوط به شروع بازی‌ها بسته به لیگ‌ها و همینطور رقابت‌های مختلف و جزییات مناسب چهره مخصوصا بازیکنان مشهور هم از دیگر نکات حائز اهمیت بازی از حیث گرافیکی هستند. فیفا امسال لایسنس لیگ‌هایی مثل ژاپن را از دست داده و برخی تیم‌های مثلا سری آ هم بدون اسم رسمی در بازی هستند ولی در کل تنوع تیم‌ها و لیگ‌ها آنقدر بالا است که ضعفی از این نظر حس نمی‌شود. فیفا ۲۳ همچنین از قابلیت کراس پلی هم پشتیبانی می‌کند که البته محدودیت‌هایی دارد و مثلا حالت پرو کلاب از این ویژگی پشتیبانی نمی‌کند. فیفا ۲۳ در مجموع به‌عنوان آخرین نسخه این مجموعه قدیمی از EA، اثری با تغییرات گسترده نیست و سازنده‌ها سعی کرده‌اند روی نقاط قوت نسخه قبلی متمرکز شوند و با تغییراتی جزئی، تجربه مناسبی از یک بازی فوتبال ارائه دهند؛ اتفاقی که تا حد قابل‌قبولی هم رخ داده و با اینکه هنوز هم ضعف‌هایی همیشگی را می‌توان در بازی مشاهده کرد که در خلال متن به آن‌ها اشاره کردیم، ولی خودِ فوتبالی که بازی ارائه می‌دهد، حداقل در وضعیت فعلی آن اوضاع مناسبی دارد و می‌توان از آن لذت خوبی برد. به‌زودی قرار است آپدیت رایگان جام جهانی ۲۰۲۲ هم برای بازی منتشر شود و باید دید که فیفا ۲۳ در ادامه مسیر چقدر از حیث محتوا موفق خواهد بود. اگر طرفدار ورزش فوتبال و مخصوصا مجموعه فیفا هستید، فیفا ۲۳ اثر مناسبی برای تجربه است تا ببینیم که از سال آینده، سرنوشت بازی‌های فوتبال به چه شکل خواهد بود.

نتیجه

فیفا ۲۳ به‌عنوان آخرین نسخه از مجموعه فیفا که به‌وسیله الکترونیک آرتز ساخته و منتشر می‌شود، برخلاف وعده‌ها بهترین نسخه از آن تا به امروز نیست ولی در مجموع اثری است که می‌تواند طرفداران بازی‌های فوتبالی و مخصوصا علاقه‌مندان همیشگی فیفا را راضی نگه دارد. EA امسال تجربه‌ای از فوتبال ارائه می‌دهد که ریتم مناسبی از حیث سرعت کلی گیم‌پلی دارد و به‌لطف وجود شوت‌های جدید و همینطور ویژگی‌هایی مثل سه سبک مختلف دویدن بازیکنان، می‌توان با سبک بازی دلخواه آن را تجربه کرد و این، مهم‌ترین نقطه قوت فیفا ۲۳ است. تغییراتی در برخی حالت‌های بازی هم اعمال شده که برخی مثل سیستم جدید کمیستری آلتیمیت تیم ضعف‌هایی هم دارد و مشکلات همیشگی مثل نقش مهم پول را هم کماکان شاهد هستیم. با این حال در کل فیفا ۲۳ اثر سرگرم‌کننده‌ای است که اگر آپدیت‌های بعدی آن را خراب نکنند، می‌توان لذت خوبی از آن برد.

https://vgdl.ir/fifa-23-pc/

درباره ی مدیر سایت

مطلب پیشنهادی

چه چیز هایی برای اتاق گیمینگ لازم است؟ {8 وسیله ضروری اتاق گیمینگ}

احتمالا شماهم قصد دارید یک اتاق گیمینگ برای خود درست کنید اما نمیدانید چه چیز هایی برای اتاق گیمینگ لازم است؟ که در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد جواب سوال خود را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *