Loading...
ورود / ثبت نام
خوش آمدید مهمان!
0
سبد خالی است

معرفی بازی Codenames و روش انجام بازی

معرفی بازی Codenames و روش انجام بازی
بازی Codenames در سال 2015 توسط آقای Vlaada Chvatil و توسط کمپانی Czech Games به بازار عرضه شده. به صورت خلاصه داستان بازی اینه که 2 گروه از جاسوسین در منطقه ای حضور دارن و باید عملیاتی رو انجام بدن. رهبران این 2 تیم که به تازگی وارد منطقه شدن، باید سریعا

 

 

 

 

 

 

 

 

بازی Codenames در سال 2015 توسط آقای Vlaada Chvatil و توسط کمپانی Czech Games به بازارعرضه شده. به صورت خلاصه داستان بازی اینه که 2 گروه از جاسوسین در منطقه ای حضور دارن و باید عملیاتی رو انجام بدن. رهبران این 2 تیم که به تازگی وارد منطقه شدن، باید سریعا با تیم خود ارتباط برقرار کنند ولی اونا نمی دونن که هم تیمی هاشون چه کسانی هستند. به همین دلیل هر رهبر باید با استفاده از چند کلمه کلیدی ( که در بازی به اون ها Codenames میگن) سعی کنه به افرادش نشانه ای بده که من اینجام و به تیم بپیوندید. حالا وظیفه افراد تیم هست که با استفاده نشانه هایی که رهبر به اون ها می گه، Codenames ها رو پیدا کنن و ماموریت رو به اتمام برسونن.

مشخصات بازی

نوع: خانوادگی

مکانزیم های بازی: استتاج، کار گروهی

تعداد بازیکن: 2 الی 8 نفر ( بهترین تعداد 6 نفر)

سن بازیکن: 7+

مدت زمان بازی: 10 الی 15 دقیقه

سختی بازی: می توان در کمتر 10 دقیقه یاد گرفت

کیفیت قطعات: بسیار خوب

 

مقدمه

با اینکه بازی Codenames از قوانین خیلی ساده ای استفاده کرده ولی میشه گفت که یکی از بهترین بازی های سبک استنتاج اجتماعی (Social Deduction) هست. بازی های مشابه با این عنوان Dixit و Mysterium هستن که Codenames دقیقا در نقطه مقابل اون ها قرار می گیره. در بازی Dixit برنده فقط یکی از بازیکن هاس، در بازی Mysteium تنها یک گروه در بازی وجود داره که یا برنده میشن یا می بازن و در واقع تیم مقابل اون ها زمان هست ولی در بازی Codenames دقیقا 2 گروه در مقابل همدیگه قرار می گیرن و در نهایت یک گروه پیروز میشه. (در مقاله های بعدی حتما Dixit و Mysterium رو هم معرفی خواهیم کرد.)

بازی Codenames بعد از عرضه اولیه در سال 2015، دارای 2 نسخه دیگه به نام های Codenames Pictures و Codenames Duet هست. قوانین بازی ها دقیقا مشابه هست ولی در هر نسخه شرایط خاصی مطرح شده که باعث میشه، گروه های مختلف به سمت یک نسخه سوق داده بشن. هر 3 نسخه بازی در ایران وجود داره ولی نسخه ای که بیشتر به درد ما می خوره و می تونیم بهتر با اونها ارتباط برقرار کنیم، نسخه Pictures هست که در ادامه که قوانین بازی رو تشریح کنیم، حتما تفاوت 3 نسخه و دلیل انتخاب این نسخه رو خواهیم گفت.

 

محتویات داخل بسته

- 7 کارت ماموران تیم قرمز و 7 کارت ماموران تیم آبی

- 1 کارت مامور 2 جانبه

- 4  کارت شهروند معمولی

- 1 کارت قاتل

- 60 کارت کلیدی

- 140 کارت کلمه (عکس در نسخه Pictures)

- 1 پایه کارت کلیدی

 

شروع بازی

همونطور که قبلا هم گفتیم قوانین اصلی بازی در هر 3 نسخه یکی هست. در ابتدا بسته به تعداد بازیکن ها، 2 تیم برابر با هر روشی که مد نظر شما هست، تشکیل میشه. مهمترین نکته در تشکیل تیم ها، تعادل تیم هاس که بتونن در یک سطح قرار بگیرن. مطمئنا هر چه قدر بیشتر این بازی انجام بشه، می تونید تیم های متعادل تری تشکیل بدین. از هر تیم یک نفر به عنوان رهبر (Spymaster ) انتخاب میشه. Spymaster ها در یک طرف میز و بازیکن ها در طرف دیگر قرار می گیرن.

 

مرحله اول

20 عدد از کارت های کلمه (عکس) رو انتخاب می کنیم و به صورت زیر در یک مربع با 4 ردیف و 5 ستون بر روی میز قرار میدیم.

1 عدد کارت کلیدی به صورت تصادفی انتخاب می کنیم و بر روی پایه قرار می دهیم. کارت کلیدی در اختیار Spymaster ها قرار داده میشه و بازیکن ها نباید اون رو ببینن.

نکته: فقط یک کارت کلیدی انتخاب میشه!)

همونطور که در کارت کلیدی مشاهده می کنید، در قسمت هایی از اون رنگ آبی، رنگ قرمز، زرد و مشکی کشیده شده که به ترتیب نشان دهنده موقعیت ماموران آبی، قرمز، شهروندان و قاتل هست. به عنوان مثال با توجه به قرار گیری کارت های بازی در عکس بالا میشه گفت که:

-  کارت های 1 ، 6 ، 9 ، 10 ، 11 ، 13 ، 16 و 19 تیم قرمز هستند.

- کارت های2 ، 3 ، 4 ، 7 ، 14 ، 18 و 20 تیم آبی هستند.

- کارت های 5 ، 8 ، 12 و 15 شهروندان هستند.

- کارت 17 نیز نشان دهنده قاتل است.

موقعیت کارت های بازی با توجه به کارت کلیدی مشخص می شود.

شروع بازی با تیمی است که بر روی کارت کلیدی، رنگ آن تیم مشخص شده است. اگر به کارت کلیدی با دقت نگاه کنید و در 2 سمت آن، یک رنگ مشخص شده است. در عکس کارت کلیدی ما، رنگ آبی مشخص شده است که نشان دهنده شروع کردن بازی توسط تیم آبی است.

کارت های ماموران آبی و قرمز در اختیار Spymaster ها قرار داده می شود. کارت مامور دو جانبه نیز در اختیار کسی قرار داده می شود که قرار است بازی را شروع کند. دلیل این موضوع این است که تعداد ماموران تیم شروع کننده، نفر بیشتر است. کارت شهروندان و قاتل نیز به طور مشترک، در اختیار Spymaster ها قرار داده می شود.

 

مرحله دوم

در این مرحله با توجه به تیم شروع کننده، Spymaster باید با دادن نشانه ها، تیم خود را به سمت کارت مشخص شده در کارت کلیدی هدایت کند. این نشانه های باید شامل یک کلمه و یک عدد باشد.

به عنوان مثال Spymaster تیم قرمز باید افراد تیم خود را به سمت کارت های 9 و 10 هدایت کند و نشانه زیر را به آن ها می دهد:

" درخت:2 "

این نشانه به این معنی است که " 2 کارت " وجود دارد که به " درخت " اشاره دارد. حال بازیکنان تیم قرمز با یکدیگر مشورت می کنند و به دنبال کارت های خود می گردند. بعد از شورت تیم قرمز حالت های زیر به وجود می آید:

- اگر افراد تیم قرمز کارت ها را به درستی حدس بزنند و آن ها را لمس کنند، Spymaster یک کارت مامور قرمز را بر روی آن کارت قرار می دهد. به عنوان مثال افراد تیم قرمز کارت 9 را لمس می کنند و Spymaster یک مامور قرمز را بر روی آن قرار می دهد. آن ها می توانند کارت بعدی را نیز حدس بزنند. اگر کارت 10 را نیز حدس بزنند و مامور قرمز دیگری بر روی آن قرار داده می شود.

- اگر افراد تیم یکی از کارت های شهروندان را با اشتباه انتخاب کنند، Spymaster باید یک کارت شهروند بر روی آن قرار دهد و با این کار نوبت حدس زدن تیم قرمز به اتمام می رسد.

- اگر افراد تیم یکی از کارت های تیم آبی را به اشتباه انتخاب کنند، Spymaster باید یک کارت آبی بر روی آن قرار دهد و نوبت حدس زدن تیم آبی به اتمام می رسد.

- اگر افراد تیم قرمز نیز به اشتباه کارت قاتل را انتخاب کنند، بازی به اتمام می رسد و تیم آبی برنده می شود.

نکته 1: در مثال ما " درخت:2 "، اگر تیم قرمز بعد از حدس زدن هر 2 کارت، می تواند که 1 کارت دیگر را نیز انتخاب کند. این موضوع اختیاری است و تیم قرمز می تواند به بازی ادامه ندهد و نوبت به تیم آبی برسد.

نکته 2: اگر تیم قرمز به اشتباه کارت قرمز دیگری را انتخاب کرد که منظور Spymaster نبوده است نیز مشکلی وجود ندارد و Spymaster باید بر روی آن کارت مامور قرمز را قرار دهد.

 

اتمام بازی

در زمان های زیر بازی به اتمام می رسد:

- تیم قرمز یا آبی همه مامورین خود را پیدا کرده باشند.

- یکی از تیم ها به اشتباه کارت قاتل را انتخاب کرده باشد که باعث برنده شدن تیم مقابل می شود.

 

نشانه های قابل گفتن در بازی

از آن جایی که در این بازی نشانه ها بسیار مهم هستند، نکات زیر در هنگام دادن نشانه ها بسیار مهم است:

- نشانه ها فقط شامل یک کلمه و یک عدد است.

- استفاده از هر کلمه ای مجاز است ولی ممکن است که افراد تیم متوجه معنی کلمه نشود.

- در صورتی که یکی از افراد تیم املای کلمه ای را نفهمد، می توان املای آن را توضیح داد.

- کلمات باید در مورد خود عکس باشد و نمی توان از نشانه ای مثل نزدیک:3 برای نشان دادن 3 کارت نزدیک به هم استفاده کرد.

- امکان استفاده از عدد صفر نیز وجود دارد. مثلا اگر بگوییم " درخت:0 " منظور این است که هیچ کدام از کارت هایی که مد نظر ماست، به درخت ارتباطی ندارد.

 

تفاوت نسخه ها

در نسخه اصلی که در سال 2015 عرضه شد هیچ عکسی وجود ندارد و فقط کلمات بر روی آن ها است. برای بازی کردن این نسخه حتما باید به زبان انگلیسی مسلط باشیم. به عنوان مثال اگر Spymaster به عنوان نشانه بگوید Patriotism:2 (به معنی میهن پرستی)، افراد می توانند کارت های America و Eagle را انتخاب کنند. در نسخه Pictures به جای کلمات از تصاویر استفاده شده است که می تواند این بازی را برای تمام ملت ها، قابل استفاده کند.

نسخه دیگری از بازی به نام Duet وجود دارد که این نسخه برای بازی 2 نفره، بهینه سازی شده ولی کارت های آن همچنان شامل کلمات است.

 

همون طور که مشاهده کردید، قوانین این بازی و نحوه شروع کردن اون بسیار آسونه و سریعا می تونیم این بازی رو با هر سنی انجام بدیم. تعداد کارت های بازی و ترکیب مختلف اون ها با هم باعث میشه که مدت زمان زیادی بتونیم بدون تکراری شدن، به انجام این بازی بپردازیم.

خوشحال میشیم که با نظرات خودتون ما رو در هر چه بهتر شدن، کمک کنید.

بازی نوین شما رو به سمت تخیل سوق میده.

نظرات
    ارسال نظر