راهنمای خرید یک بازی رومیزی

با توجه به رشد روز افزون محبوبیت بازی‏های رومیزی در کشورمان از یک سو، و از سوی دیگر افزایش واردات عنوان‏های متنوع در این بازار، بسیاری از گیمر‏ها برای خرید بازی رومیزی دچار سردرگمی هستند و گاهی عناوینی را خریداری می‏کنند و پس از خرید متوجه می‏ شوند که خرید اشتباهی انجام داده ‏اند و بازی باب طبع آن‏ها نیست و یا بازی ویژگی‏هایی دارد که آن‏ها از آن بی خبر بودند. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم که در این مقاله، فرآیندی را معرفی کنیم که در تصمیم‏ گیری برای خرید یک بازی رومیزی به شما کمک کند و با اتکا به آن، یک خرید مطمئن انجام دهید. در مقاله راهمای خرید بازی رومیزی قرار است این موضوع را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

خرید-راهنمای-بازی-های-رومیزی-بازی-نوین

فرآیند خرید یک بازی رومیزی

خرید یک بازی رومیزی، یک فعالیت آنی نیست که در لحظه تصمیم بگیریم و در لحظه خرید کنیم. اکثر خریدهایی که به این شکل انجام می‏ شوند، نا آگاهانه و معمولا از سر هیجانات آنی است و منجر به شکست در خرید می ‏شود. شکست در خرید به این معناست که شما بازی‏ ای را خریداری می‏ کنید که فکر می‏ کنید بسیار بازی مناسبی برای شماست، اما بعد از خرید و انجام بازی، می‏ فهمید که اشتباه می ‏کردید. پس برای خرید یک بازی رومیزی باید یک فرآیند طی شود که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. فرض ما بر این است که شما یک عنوان را مد نظر قرار داده ‏اید و حالا می‏ خواهید بدانید که آیا این عنوان مناسب شما هست یا خیر.

 

مرحله اول: خودشناسی!

در اولین قدم از راهمای خرید بازی رومیزی همیشه این جمله را به خاطر داشته باشید: “هر بازی رومیزی برای خلق یک تجربه تولید شده است، و صرف نظر از تم، مکانیزم و زیبایی ظاهری، تجربه‏ بازی است که شما را به آن جذب می ‏کند یا از آن دور می ‏کند. پس به دنبال خرید یک تجربه‏ خوب باشید” . برای خرید یک تجربه‏ خوب، اول لازم است که خودتان را بشناسید. منظور ما از خودتان، یعنی هم خود شما و هم گروهی که قرار است بازی را با آن‏ها تجربه کنید. شما باید بدانید که سلیقه و نیاز گروه شما چیست. چه چیزی شما را خوشحال و مشعوف می‏کند؟ به چه تم یا مکانیزمی علاقه بیشتری دارید؟ گروه شما چند نفره است؟ از سر و صدا و هیجان خوشتان می‏ آید یا از آرامش و تفکر؟ چقدر دوست دارید در یک بازی شانس دخیل باشد؟ مدت زمان یک بازی برای گروه شما چقدر باید باشد تا همه راضی باشند؟ آیا گروه شما بازی‏ هایی که در آن بازیکنان به یکدیگر ضربه می‏ زنند را دوست دارد؟ یا از بازی مسالمت آمیز و بدون درگیری استقبال می‏ کند؟ میزان پیچیدگی بازی چقدر باید باشد تا همه‏ اعضای گروه شما از آن لذت ببرند و برای عده‏ای خیلی سنگین یا سبک نباشد؟ میانگین سنی گروه شما چقدر است؟ و از این قبیل سوالات که حتما باید یک بار برای همیشه تکلیف خود را با آن‏ها مشخص کنید. وقتی که جواب تمام این سوالات را دادید، وارد مرحله‏ دوم می‏ شویم.

 

مرحله‏ دوم: تحقیقات محلی!

در دومین قدم راهمای خرید بازی رومیزی حتما بارها در زندگی روزمره دیده ‏اید که افراد برای خرید لوازم خانگی، از کسانی که تجربه‏ خرید آن محصول را دارند سوال می پرسند تا نظر یکدیگر را در مورد یک برندخاص بدانند و نقاط ضعف و قوت آن محصول را بشناسند. در مورد بردگیم هم ما دقیقا به همین کار نیاز داریم. اما منبع تحقیقات محلی ما کجاست؟ چطور می ‏توانیم یک گروه از افرادی که این بازی خاص را بازی کرده ‏اند پیدا کنیم و نظر آنها را جویا شویم؟ خوشبختانه یک سایت بسیار معتبر و بزرگ به نام www.boardgamegeek.com وجود دارد که مرجع اصلی بردگیم در دنیاست. در این سایت میلیون ‏ها کاربر از سراسر جهان، نظرات خود را در مورد بردگیم‏ های مختلف به اشتراک می‏ گذارند و با نمره دادن به بازی‏ ها، جایگاه آن‏ها در رنکینگ بازی‏ های رومیزی را مشخص می‏ کنند.

پس به این سایت وارد می‏ شویم و در قسمت جستجو، نام بازی مورد نظرمان را جستجو می‏ کنیم. به عنوان مثال اگر به دنبال خرید بازی Azul هستیم، به این شکل جستجو را انجام می‏ دهیم.

راهنمای-خرید-یک-بازی-رومیزی

در لیست ظاهر شده، بر روی بازی مد نظرمان کلیک می‏ کنیم تا صفحه‏ مخصوص به این بازی باز شود.

راهنمای-خرید-یک-بازی-رومیزی (2)

هر بازی رومیزی در این سایت یک صفحه‏ مختص به خود دارد که اطلاعات بسیار خوبی را در اختیار ما قرار می‏ دهد. با توجه به شماره‏ های موجود در تصویر، هر کدام را توضیح می ‏دهیم:

راهنمای-خرید-یک-بازی-رومیزی (3)

 

  1. در این قسمت رتبه‏ کلی بازی، در ژانرهای مختلف و به صورت کلی آورده شده است. مثلا بازی Azul در رتبه‏ اول بازی‏های خانوادگی و انتزاعی و رتبه‏ کلی 37 قرار دارد. البته اکیدا توصیه می‏ کنیم در هنگام خرید، خیلی به این رتبه‏ بندی ارزش زیادی ندهید. دلیل آن را در ادامه خواهید دید.
  2. در این قسمت میانگین امتیازات کاربران به این بازی که عددی بین 1 تا 10 است آورده شده است که هر چه این عدد به 10 نزدیک تر باشد، امتیاز بازی بالاتر است. مثلا در مورد بازی Azul میانگین امتیازات این بازی 9 است.
  3. در این قسمت، تعداد نفرات بازی و بهترین حالت تعداد نفرات بازی از نظر کاربران آورده شده است. مثلا بازی Azul یک بازی 2 تا 4 نفره است و از نظر کاربران این سایت، بهترین حالت آن بازی 2 نفره است. پس اگر به دنبال یک بازی با تعداد نفرات بیشتر از 4 هستید، این بازی مناسب شما نیست.
  4. در این قسمت، میانگین مدت زمان بازی نوشته شده است. مثلا بازی Azul بین 30 تا 45 دقیقه زمان نیاز دارد. پس اگر به دنبال یک بازی سریع هستید، این بازی مناسب است.
  5. در این قسمت، سن مناسب برای انجام این بازی نوشته شده است که 8 سال به بالاست.
  6. در این قسمت، میزان پیچیدگی بازی که عددی بین 1 تا 5 است آورده شده است که هر چه این عدد به 5 نزدیک باشد، بازی از پیچیدگی بالاتری برخوردار است. برای بازی Azul این میزان 1.8 است، پس این بازی یک بازی سبک است. اگر به دنبال یک بازی سنگین هستید، این بازی اصلا مناسب شما نیست.

 

حال که به صورت کلی ویژگی‏ های مهم این بازی رومیزی را از نظر گذراندیم، دو حالت پیش می ‏آید:

  1. با توجه به همین اطلاعات، فهمیده ‏ایم که این بازی برای ما مناسب نیست. مثلا زمان آن کوتاه است و یا پیچیدگی کمی دارد و یا تعداد نفرات آن با گروه ما همخوانی ندارد. پس همینجا فرآیند را قطع می ‏کنیم و به دنبال یک بازی دیگر می‏ رویم.
  2. تمام ویژگی‏ های این بازی با آنچه در ذهن ما بوده هم خوانی دارد. پس فرآیند را ادامه می‏ دهیم.

حال باید به سراغ تحقیقات محلی برویم و نظر کاربران را جویا شویم. با کلیک کردن بر روی امتیاز بازی (شماره 2) به قسمت نظرات این بازی وارد می‏ شویم. اولین نکته مهم در این صفحه، نمودار میله‏ ای ارائه شده برای امتیازات کاربران است که نشان می ‏دهد در هر کدام از گروه‏ های امتیازی (1 تا 10) چه تعداد کاربر آن امتیاز را به بازی داده ‏اند. میزان پراکندگی امتیازات در این نمودار اطلاعات بسیار خوبی به ما می ‏دهد. اما آنچه در این نمودار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، 3 بخش است:

  1. کاربرانی که عاشق بازی بوده‏ اند و امتیاز عالی به آن داده ‏اند. ما باید بدانیم دلیل این همه عشق و تعصب به این بازی برای آنها چه بوده است.
  2. کاربرانی که این بازی برای آن‏ها یک تجربه‏ معمولی بوده و نسبت به آن بی طرف هستند. ما باید بفهمیم چه چیزی باعث شده آن‏ها عاشق بازی نشوند، و از طرف دیگر چه چیزی باعث شده از بازی متنفر نشوند.
  3. کاربرانی که از بازی متنفر هستند. می ‏گویند دوست داشتن بی دلیل می‏ شود اما دشمنی بی دلیل نمی‏ شود! ما باید دلیل این همه تنفر را حتما جویا شویم.

اما چرا این سه دسته برای ما مهم هستند؟ چون ما باید بفهمیم خودمان در کدام دسته قرار می‏ گیریم؟ پس با کلیک کردن بر روی سه قسمت نمودار که در تصویر ذیل مشخص است، به بخش نظرات آن امتیاز می‏ رویم و از هر گروه حداقل 10 نظر که با جزئیات نوشته شده باشد را می ‏خوانیم و نکته برداری می‏ کنیم.

راهنمای-خرید-یک-بازی-رومیزی (4)

اگر در ترجمه متون مشکل دارید، به سایت www.translate.google.com بروید و با انتخاب زبان انگلیسی به عنوان زبان مبدا و زبان فارسی به عنوان زبان مقصد، متن نظرات را در کادر سمت چپ کپی کنید و در کادر سمت راست ترجمه‏ آن را مشاهده کنید. مطمئنا خیلی ترجمه‏ روانی نصیب شما نخواهد شد، اما مهم تر از ترجمه‏ روان، کلمات کلیدی استفاده شده توسط کاربران است. ببینید آن‏ها بر چه چیزی تاکید بیشتری کرده ‏اند و نکات مشترک بین نظرات آن‏ها چیست.

راهنمای-خرید-یک-بازی-رومیزی (5)

بعد از اینکه نظرات هر سه گروه را خواندید، و نکات مثبت و منفی مطرح شده توسط آن‏ها را کشف کردید، به لیست خود نگاهی بی‏اندازید و ببینید با توجه به نکات گفته شده، آیا هنوز تمایلی به خرید بازی و ادامه‏ فرآیند دارید یا خیر؟ اگر قانع شده‏ اید که نکات منفی بازی برای شما خیلی مهم هستند و نمی ‏توانید از آن‏ها چشم پوشی کنید، فرآیند را قطع کنید و یک بازی دیگر را مد نظر قرار دهید(البته توصیه می‏کنیم که اگر روزنه‏ امیدی هنوز دارید فرآیند را ادامه دهید). در غیر اینصورت، فرآیند را ادامه دهید.

 

مرحله‏ سوم: مشاهده میدانی!

بعد از مرحله‏ دوم راهمای خرید بازی رومیزی، حالا شما یک دید بسیار خوب از انتظاراتی که باید از این بازی داشته باشید را دارید. نظرات بقیه را شنیده ‏اید و حال باید خودتان وارد عمل شوید و از نزدیک با بازی آشنا شوید. در صفحه‏ هر بازی، یک بخش به نام Videos قرار دارد که ویدیوهای مربوط به هر بازی را لیست کرده است. اگر در این بخش ویدیویی نبود یا دوست داشتید ویدیوهای خیلی بیشتری را مشاهده کنید، به سایت www.youtube.com بروید.

راهنمای-خرید-یک-بازی-رومیزی (6)

در بخش ویدیوها، دو نوع ویدیو مد نظر ماست:

  • ویدیوی آموزش چگونگی بازی
  • ویدیوی گیم پلی

اولین ویدیویی که به دنبال آن هستیم، آموزش قوانین بازی است که معمولا چنین الگویی دارند:

How to play ………..

که در قسمت نقطه چین نام بازی مدنظر قرار می ‏گیرد. مثلا در مورد azul، عنوان how to play azul مورد نظر ماست.

در این ویدیوها، بیننده هم از نزدیک قطعات بازی را مشاهده می‏ کند و هم با قوانین بازی، تم بازی، و میزان زمان مورد نیاز برای یادگیری آن آشنا می‏شود که همگی نکات مهمی هستند.

بعد از دیدن یک یا دو ویدیوی آموزشی، ممکن است در همین لحظه شما بفهمید که این بازی مناسب نیست. اما اگر همچنان مشتاق بودید، فرآیند را با دیدن چند ویدیوی گیم پلی دنبال کنید. ویدیوهای گیم پلی معمولا الگویی به این شکل دارند:

………… gameplay runthrough

مثلا در مورد بازی azul، عنوان azul gameplay runthrough مد نظر ماست.

راهنمای-خرید-یک-بازی-رومیزی (7)

در ویدیو های گیم‏پلی، شما دقیقا تجربه‏ بازی را در مقابل خود خواهید دید. چند نفر که دور یک میز نشسته ‏اند و بازی را انجام می ‏دهند و شما می ‏توانید به عنوان یک بیننده، حال و هوای آن‏ها، میزان زمان مورد نیاز برای بازی، میزان زمان مرده‏ بازی، میزان درگیری ‏ها، میزان هیجان و …. را مشاهده کنید. این بخش، یکی از مهم‏ترین بخش‏ های این فرآیند است و شما باید با دقت آن را مشاهده کنید و سعی کنید بین نظرات کاربران و آنچه که به صورت عینی می‏ بینید، ارتباط برقرار کنید. توصیه می‏ کنیم در صورت امکان با چند نفر از اعضای گروهی که معمولا با آنها بازی می‏ کنید این ویدیوها را ببینید و نظر آنها را در مورد حال و هوای بازی جویا شوید.

یک نکته بسیار مهم: اگر در کافه یا محل دیگری، به این بازی دسترسی فیزیکی دارید، حتما قبل از خرید یکبار آن را با گروه خود تجربه کنید. ممکن است تجربه‏ عملی با آنچه که فکر می ‏کردید بسیار متفاوت باشد.

 

مرحله‏ چهارم: رقیب عشقی!

یک نکته بسیار مهم که در زمان خرید بازی‏ های رومیزی باید به آن توجه شود، این است که حتما در ژانر بازی مورد نظر، چند بازی مشابه را هم بررسی کنیم. گاهی آنقدر چشم ما یک بازی رومیزی را گرفته که از تحقیق و دیدن بازی‏هایی که ممکن است در همان حال و هوا بسیار بهتر از بازی مورد نظر ما باشند، غافل می ‏مانیم. پس بهتر است قبل از رفتن به مرحله‏ چهارم، با انجام یک جستجوی ساده و یا با خواندن نظرات کاربرانی که بازی‏ های دیگری را پیشنهاد داده ‏اند، آنها را هم با همین فرآیند مورد بررسی قرار دهیم. مثلا در مورد بازی azul، کاربران سایت BGG بازی‏هایی مثل sagrada، santorini و splendor را پیشنهاد داده ‏اند که شایسته بررسی هستند.

 

مرحله‏ پنجم : تصمیم نهایی

امیدواریم تا این جای کار از مقاله راهمای خرید بازی رومیزی خسته نشده باشید، چون هنوز هم می توان ادامه داد. بعد از گذراندن تمام مراحل فوق حال باید تصمیم بگیرید که نظر شما در مورد بازی چیست. اگر یادتان باشد در زمان توضیح در مورد میانگین امیتاز بازی و رتبه‏ بازی، گفتیم که خیلی به آنها ارزش ندهید. دلیل آن این است که این‏ها همه میانگین هستند و در میانگین هم نظرات مثبت و هم نظرات منفی مشارکت دارند. از کجا معلوم که نظر شما در طیف نظرات منفی این بازی نباشد؟ امتیازات و رتبه ‏های نشان داده شده در این سایت، برآورد جمعی نظرات کاربران است، اما لزوما به این معنی نیست که شما هم در طیف میانگین قرار می‏ گیرید.

با کنار هم قرار دادن نکات مثبت و منفی بازی، تصمیم نهایی خود را بگیرید، و سپس خرید را انجام دهید یا به سراغ بازی دیگری بروید.

امیدواریم که همه‏ شما، بهترین تجربه ‏های ممکن را خریداری کنید.

در نهایت این صفحه و این سایت از آن شماست و هر سوالی که در مورد خرید یک بازی دارید را از ما بپرسید و سعی می کنیم بهترین راهنمایی را به شما کنیم.

 

شما چه راه های دیگری برای انتخاب و خرید یک بازی رومیزی سراغ دارید؟

نیما مسقدی

کارشناس ارشد مهندسی نرم افزار از دانشگاه صنعتی شریف، عاشق و دلباخته بردگیم ، تقریبا 90 درصد اوقات فراغتم مشغول بردگیم بازی کردن هستم اون 10 درصد هم دارم میگردم ببینم چه بردگیمی بازی کنم! بازی کنید که زندگی یه بازیه!

مطلب پیشنهادی

مقایسه بازی kenjin و بازی Battle Line

مقایسه بازی Kenjin و بازی Battle Line

در این مقایسه بازی های Kenjin و Battle Line برای شما انجام داده شده است تا بتوانید بهترین انتخاب را بین این دو بازی داشته باشید.

6 دیدگاه

  1. مطلب تحلیلی درجه یکی بود. تا حالا نمونه این راهنما را سایت های معرفی و فروش بردگیم ندیده بودم.

    • نیما مسقدی

      ممنون از لطف شما، انشالله با مطالب اینچنینی در آینده هم در خدمت شما خواهیم بود

  2. اقا نیمای عزیز یدونه اییییی بینطیر بوددددددد استاد

  3. مجتبی شایسته فر

    بین سه بازی 7 wonders , بازرگان و کهربا ، اولویت با کدام است؟ اگر دو خرید باشد آن دو کدام بهتر است؟ خرید همزمان دو بازی بازرگان و کهربا، کار درستی است؟

    • سلام. نمیشه به این شکل اولویت بندی کرد. باید دید همبازی هاتون چه کسانی هستن، چه سبکی رو دوست دارید و …
      ولی نظر شخصی به ترتیب عجایب هفتگانه، کهربا و بازرگان هست. با کلیک بر روی اسم بازی ها می تونید اطلاعات بیشتری در موردشون مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *